Dyson bierze się za samochodu elektryczne. Zbuduje fabrykę przy Singapurze

Producent odkurzaczy wybuduje fabrykę aut elektrycznych. Oto nowy projekt Dysona

Firma Dyson potwierdza projekty wprowadzenia na rynek swojego pierwszego samochodu elektrycznego po 2021 roku. Obecnie liczący 400 osób zespół projektuje pojazd w kampusie na terytorium lotniska Hullavington w Uk. Uruchomienie zakładu w Singapurze planowane jest na 2020 roku. W Polsce spółka znana jest jako wytwórca odkurzaczy bez worków dzięki kurz.

Spółka podała, że zarząd spółki zatwierdził decyzję o budowie czołowej zaawansowanej fabryki aut Dyson w Singapurze. Specjalny dwupoziomowy zakład produkcyjny zostanie wierny do użytku w 2020 roku.

Od odkurzaczy po auta elektryczne

Dyson wyda 200 mln funtów w nowe budynki i ośrodki testowe w swoim kampusie na lotnisku Hullavington po Wielkiej Brytanii. W liście do pracowników Jim Rowan, dyrektor generalny firmy, napisał:

- Coraz liczniejszy zespół Dyson ds. projektów motoryzacyjnych czyni duże wzrosty w nowoczesnych hangarach w lotnisku Hullavington w Wiltshire, gdzie zainwestowaliśmy 200 mln funtów. Oczywistym celem jest teraz szybkie przejście do etapu produkcji i montażu.

A produkcja pozostanie przeniesiona do Azji. Firma podkreśla, że decyzja o tym, gdzie ulokować pracę, nie była łatwa. Aby osiągnąć założone cele, tuż przy jej podejmowaniu należało bowiem uwzględnić kwestie takie jak na przykład łańcuchy dostaw, dostęp do odwiedzenia rynków czy dostępność zatrudnionych posiadających wiedzę specjalistyczną. Ostatecznie wybrano Singapur. Zgodnie wraz z planem budowa rozpocznie się w grudniu, a zakończy w 2020 roku.

Singapur dla Dysona wydaje się być ziemią dobrze znaną, ponieważ firma rozpoczęła swoją aktywność na tamtejszym rynku jedenaście lat temu, kiedy to niewielki zespół inżynierów podjął się zaprojektowania szybkich elektrycznych silników cyfrowych. Obecnie przedsiębiorstwo zatrudnia w tym państwie 1100 osób.

Dyson w Wielkiej Brytanii

W przeciągu ostatnich pięciu lat łączna liczba pracowników w Uk wzrosła 2, 5-krotnie do odwiedzenia 4800. Niegdysiejsze lotnisko wojskowe w Hullavington zatrudnia w tej chwili zespół liczący 400 ludzi, a w jego rozwój zainwestowano 200 mln funtów.

Kampus na lotnisku Hullavington jest zlokalizowany w pobliżu kampusu Dyson w Malmesbury, gdzie mieści się Instytut Technologiczny Dyson. W obrębie tego Instytutu spółka zainwestowała 31 mln funtów po szkolnictwo wyższe z sądzą o uzupełnieniu niedoboru inżynierów na rynku pracy po Wielkiej Brytanii oraz uzupełniając swój zespół. Czteroletnie szkoła wyższa są bezpłatne, kończą się uzyskaniem dyplomu i zawierają podstawy inżynierii na pierwotnym i drugim roku. Następnie na trzecim i czwartym roku wykładana jest elektronika i mechanika. Równolegle studenci wykonują płatną pracę w zakresie zespołu badawczo-rozwojowego Dyson, opracowując prawdziwe produkty we kooperacji z czołowymi inżynierami i naukowcami.

Auto bateriowe Dysona

Dyson na rozwój głównego samochodu przeznacza 2, 5 mld funtów z swoich środków. Projekt uzyskał także wsparcie ze strony rządu brytyjskiego. Dyson utrzymuje po tajemnicy szczegóły dotyczące sprawności i zasięgu prototypu, lecz eksperci wskazują, że nie zaakceptować będzie to samochód masowy, jak Renault Zoe i Nissan Leaf. Będzie pan raczej droższy i zwrócony do osób ceniących innowacje technologiczne.