Intrnet pokonał telewizję w Polsce co do wydatków na reklamy

Internet głównym medium reklamowym w Ue. W Polsce nadal rządzi telewizja

W 2015 roku po raz pierwszy po historii wydatki na reklamę internetową w Europie były wyższe niż na promocję telewizyjną. Reklamodawcy w internecie zostawili o 13 proc. więcej pieniędzy niż dwanaście miesięcy wcześniej. Taka zmiana w naszym kraju szybko nie zaakceptować nastąpi.

Z raportu IAB AdEx Benchmark powstaje, że w 27 przebadanych europejskich krajach na reklamę internetową wydano w zeszłym roku 36, 2 mld euro, o 13, jednej proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei na reklamę telewizyjną firmy przeznaczyły w tym samym okresie 33, 3 mld €. W internecie najbardziej w górę - o 17, czterech proc. - poszły nakłady na reklamę display, zaś o 12, 6 proc. wzrosła reklama w wyszukiwarkach.

Foto: IAB Europe Wydatki na reklamę www w Europie

Anna Lubowska, regionalna prezes domu mediowego MEC:

Informacja, że internet przegonił w Europie telewizję brzmi oczywiście bardzo spektakularnie. Ale pamiętajmy, że internet rozwija się obecnie m. in. za sprawą wideo, a beneficjentami boomu w naszej kategorii są także tradycyjni nadawcy telewizyjni ścigający się o budżety reklamowe e-wideo z YouTubem, Facebookiem i kolejnymi chętnymi do użytkowania ze wzrostu tego segmentu.

W kierunku telewizji rozwijają się też największe strony internetowe. W Polsce Grupa Onet czy Wirtualna Polska komponują wysokiej jakości programy transmitowane w sieci i sięgając po gwiazdy telewizyjne. Onet zatrudnił niedawno na dyrektora programowego Bartosza Węglarczyka, przedtem związanego z TVN, zaś swój autorski program przy portalu prowadzi Tomasz Lis, do niedawna gospodarz programu w TVP2.

Najwyższe wydatki na reklamę internetową zanotowano w zeszłym roku w Wielkiej Brytanii, gdzie wyniosły 11, 8 mld €. Drugą lokatę zajęły Republika federalna niemiec z 5, 7 mld euro, dalej znalazły się takie kraje jak Francja (4, 2 mld euro) oraz Włochy (2, 09 mld euro). W Naszym narodzie wydatki na reklamę www wzrosły w zeszłym r. o 21, 8 proc., notując największy wzrost wśród wszystkich 27 krajów ujętych w raporcie.

Według raportu IAB Adex, zrealizowanego przez PwC, wartość polskiego rynku reklamy internetowej wyniosła 3, 17 mld złotych. W naszym kraju po torcie reklamowym wciąż jednakże króluje telewizja, gdzie przenika połowa pod względem wartości (dokładnie 52, 3 proc. w zeszłym roku podług danych Starcom MediaVest Group). Łącznie internet i tv w tym roku mają kontrolować już 80 proc. rynku reklamowego.

Zdaniem szefowej domu mediowego MEC, dzień, w którym te media zamienią się miejscami na podium, nie nadejdzie szybko.

Anna Lubowska:


Nie przy perspektywie najbliższych 2-3 czasów, o ile nie nastąpią kłopotliwe dziś do przewidzenia teksty akcji, jak np. zakaz reklamy w publicznych stacjach. Na razie boom w kategorii wideo na żądanie, który to obserwujemy w Polsce od czasu kilku lat, nie oznaczał uszczerbku dla telewizji - budżety na e-wideo zostały przesuwane z mediów typowych bądź z reklamy display. Już dziś wydatki w wideo są większe aniżeli na reklamę drukowaną po dziennikach.

Raport IAB AdEx Benchmark prognozuje, że w 2016 roku segment reklamy domowej w Europie wzrośnie, jednak mniej dynamicznie niż przy roku. Wydatki na reklamę w sieci powinny pójść w górę o siedmiu, 8 proc.

W raporcie IAB AdEx Benchmark przeanalizowano rynek reklamy po takich 27 krajach jakim sposobem m. in. Irlandia, Bułgaria, Polska, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Turcja, Czechy, Białoruś, Republika federalna niemiec, Francja, Finlandia, Holandia, Potrawy, Węgry, Wielka Brytania, Hiszpania, Norwegia, Chorwacja, Szwajcaria, Austria.

Tagi: telewizja sieć reklama IAB AdEX Benchmark Anna Lubowska Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Wydawane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić wykroczenie – kliknij w adres „Zgłoś Facebookowi” przy wybieranym poście. Regulamin i reguły obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem wyobrażenie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli ktoś spóźnił się ze złożeniem PIT, być może uniknąć kary. Wystarczy aktywny żal

PROMOCJI Koniec bloku reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI zmienia nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje uciec spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Koncepcja Banku i kilkunastu podwładnych. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie