Budowanie biznesu odpornego na modyfikacje w

3 sposoby w budowanie biznesu online, który będzie odporny na zmiany

Gdy masz już początkowy pomysł na swój pierwszy biznes online, prawdopodobnie posiadasz też wiele wątpliwości, jakim sposobem skutecznie wdrożyć go po życie. Zamiast spisywać szczegółowy biznesplan na 5 latek do przodu, który zostanie bazował jedynie na swoich wyobrażeniach, skup się na weryfikacji założeń i nadrzędnych elementach modelu biznesowego.

Jak mawia Steve Blank (znany przedsiębiorca z Niziny Krzemowej): żaden biznesplan nie przeżywa pierwszego kontaktu z klientem.

Zweryfikuj hipotezy

Jeśli nie masz praktyki w rozwijaniu własnej firmy, na starcie dysponujesz jedynie domysłami, jak zabrać się za nowe przedsięwzięcie. Pomyśl o sobie jak o naukowcu, który przeprowadza przekonany eksperyment i nie do końca wie, czego się spodziewać, gdy połączy wszystkie kluczowe elementy mikstury. Swoje tematyczne hipotezy udowodnij lub obal w kontakcie z ewentualnym klientem – tylko tak sprawdzić, czy są odpowiednie.

Przeprowadź wywiady z odbiorcami twojego produktu – pytania weryfikujące podziel dzięki dwa obszary:

* rozpoznawcze: ustal, z jakimi wyzwaniami mierzą się dzięki co dzień twoi ewentualni klienci, z jakich rozwiązań korzystają, jakie mają niepokoje, co sprawiłoby im uciecha,

* produktowe: czy produkt, który zaproponowałeś, adresuje problem istotny dla grupy docelowej, ile byliby gotowi zapłacić za jego rozwiązanie, czy sposób jego działania jest zrozumiały.

Jeśli jesteś na początku swej przygody z tworzeniem nowej firmy i zaczynasz od momentu budowania produktu lub usługi, a nie od konwersacyj z potencjalnymi klientami, jest duże ryzyko, że robisz coś, czego nikt nie będzie chciał kupić.

Przetestuj modele biznesowe

Prawdziwa innowacja rodzi się często dzięki styku produktu i modelu biznesowego. Jakimi kanałami dystrybuujemy nasze rozwiązanie, jakich mamy kluczowych partnerów i sklepów, kto jest naszym konsumentem – wszystko to posiada olbrzymi wpływ na to, jaką zbudujemy organizację i jak będziemy wyróżniać się na rynku. Planując nowe przedsięwzięcie, zacznij od określenia propozycji wartości i segmentów klientów, żeby dopasować swe rozwiązanie do odpowiedniej ekipy docelowej. Pamiętaj, że którykolwiek wariant, który rozważasz to jedynie zestaw przypuszczeń, które potem należy zweryfikować.

Jeśli chcesz bardziej kompetentnie podejść do tematu, rekomenduję sprawdzone narzędzie do prototypowania modeli biznesowych: Business Wzór Canvas, autorstwa Alexandra Osterwaldera.

Przygotuj prototyp

Najwięcej startupów upada, ponieważ nie odnajduje rynku dla swojego produktu. Dlatego możliwie szybko i niskim kosztem sprawdź, tak jak, co chcesz zaoferować na rynku, będzie odbierane przez potencjalnych odbiorców.

Gdy już dobrze rozpoznasz swoją niszę, zdobędziesz wiedzę o realnych problemach twoich klientów, przybędzie czas na zbudowanie prototypu rozwiązania. Pomoże ci w poniższym koncepcja MVP (Minimum Viable Product), która polega za zakupach grupowych, by zbudować produkt, który dostarcza kluczową wartość. Na początku przygotuj taką wersję produktu i/lub usługi, jaka pozbawiona jest dodatkowych – potrzebnych, ale niekoniecznych – cech i funkcji. Np. w przypadku Facebooka MVP było platformą łączącą studentów jednej uczelni wyższej (Harvardu) i umożliwiała poszukiwanie odpowiednich osób wg sprawdzian rocznika, klasy i zainteresowań. Natomiast MVP Ubera stało aplikacją, która łączyła kierowcę z pasażerem tylko poprzez iPhone’a i tylko na terenie San Francisco. Te funkcjonalności wystarczyły, by zdobyć pierwszych użytkowników, a dalsze iteracje i usprawnienia towaru spowodowały, że zaczęły używać z niego kolejne ludzie.

Buduj firmę, wówczas gdy potwierdzisz swoje hipotezy i będziesz mieć funkcjonujący prototyp. Dopracuj to, co rozwiązuje kluczowy problem, dopiero potem bierz się za szlifowanie i rozbudowywanie reszty produktu. Głównie sprawdź, czy dostarczasz najważniejszą zaleta, za którą klienci są skłonni zapłacić swoimi pieniędzmi lub czasem. Wszystkie długookresowe plany spisane przed tym etapem zazwyczaj są mało warte.

=======================================

Autorem artykułu jest Michał Skurowski, CEO Livespace, który od momentu 10 lat pomaga przedsiębiorstwom pozyskiwać klientów przy użyciu nowych technologii. Współzałożyciel i prezes Livespace, współtwórca przedsiębiorstw działających w obszarze tworzenia aplikacji, reklamy internetowej i edukacji. Na co dzień absorbuje się podnoszeniem produktywności zespołów sprzedażowych i edukacją w tej dziedzinie.