Ceny papieru toaletowego

Papier toaletowy może zdrożeć nawet o 30 proc.

Wiele wskazuje na tek krok, że już niedługo zdrożeć może również papier toaletowy. I to niemało, ponieważ aż o 30 proc.

Z analizy przeprowadzonej przez Instytut Badawczy ABR SESTA i Hiper-com Poland, którą cytuje Monday Wiadomość, wynika, że przez ponad dwa lata średnia koszt paczki 8 sztuk papierów toaletowego utrzymywała się dzięki dość wyrównanym poziomie. A najniższa była w dyskontach. Kosztowała tam 5, 12 zł/opak. w 2016 roku, 5, 47 zł/opak. w 2017 roku i czterech, 72 zł/opak. w początkowych osmiu miesiącach 2018 r..

– Dyskonty będą nastawione na sprzedaż towarów w promocjach. W tym celu kupują ich sporo i promują je intensywnie, zapewniając przy tym odpowiednią ekspozycję. Dzięki temu ten asortyment ma jednorazowo duży zbytnio, sieć – niską cenę, a klient – sposobność zakupową. I to odpowiednio wszystkim się opłaca – mówi Sebastian Starzyński, prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Hipermarkety i supermarkety mają szerszy asortyment po sklepach i mniej lokalizacji na dodatkowe ekspozycje przy przeliczeniu na jeden wyrób, dlatego nie mogą dogodzić sobie na tak głębokie zniżki, jak dyskonty. Papier toaletowy zajmuje dużo stanowiska w stosunku do tej wartości i marży. Średnie ceny promowanych opakowań po hipermarketach spadły z 7 zł w 2016 roku do 6, 65 zł w 2017 roku, a potem do 6, 62 zł. W supermarketach obniżyły się z 6, 87 zł w 2016 roku do 6, 67 złotych w ub. roku i w ciągu osmiu miesięcy br. osiągnęły poziom 6, 80 zł.

Będzie drożej

Wytwórcy papieru toaletowego zapowiadają na przyszły rok wyraźne podwyżki. Niektórzy zastrzegając anonimowość, mówią o wzroście sięgającym nawet 30 proc., który miałby nastąpić w styczniu lub w lutym 2019 roku.

– Podwyżki są nieuniknione z powodu bazowego zwiększenia kosztów produkcji. Ze względu na dużą batalię są jedynie odwlekane przy czasie. Producenci wcale odrzucić chcą podnosić stawek dla detalistów, dlatego będą się ograniczać w tym. Spodziewam się, że przewidywany za pośrednictwem całą branżę wzrost wartości w sklepach nastąpi zbyt kilka miesięcy i nie zaakceptować przekroczy raczej 10 proc. – prognozuje Łukasz Jaskulski z Wytwórni Papieru Toaletowego EKO-KLAN.

Ceny kluczowego surowca używanego w produkcji papieru toaletowego idą w górę nieprzerwanie od ponad dwóch lat i biją kolejne rekordy. Powodem tego jest niedobór celulozy wywołany natomiast ogromnym popytem w chińskim rynku. Jak przypomina Wiktor Hejchman, tamtejsze władze ograniczyły import niesortowanej makulatury i to jeden wraz z czynników odpowiedzialnych za globalny kryzys.

– Wzrost cen celulozy już jak i również tak przez długi termin brali na siebie producenci, ale na dłuższą metę nie będzie to dopuszczalne, zwłaszcza gdy dojdą następujące czynniki. Dostawcy prądu zapowiedzieli na 2019 rok kalendarzowy ponad dwukrotne podwyżki opłat za energię dla spółek. Z kolei podniesienie wartości paliw, przełoży się coś więcej niż na wyższe koszty transportu, ale też m. in. zakupu foliowych opakowań – przewiduje Marcin Grabowski, wiceprezes Zarządu Velvet Care.

Dane badawcze pochodzą spośród okresu od stycznia 2016 roku do końca sierpnia br. Zbierano materiały na temat promocji papieru toaletowego w czterech dyskontach, sześciu hipermarketach, 19 supermarketach i w 14 sieciach typu convenience.